Punken lever!
Kriminella gitarrer, Grisen skriker och Skabb. Med anledning av Punkens dag den 7 juni uppmärksammar vi här en inflytelserik musikrörelse präglad av antikommersialism och gör-det själv-anda.
Genombrottet – från Themsen till Halmstad
Mitt under drottning Elizabeth II:s silverjubileum 1977, då hon har suttit 25 år på tronen i Storbritannien, händer något explosivt i musikvärlden. Sex Pistols släpper sin andra singel ”God save the queen” på Virgin Records och annonserar det hela med stort buller genom att ha en konsert på en hyrd båt på Themsen. Polisen ingriper och skandalen är ett faktum, iscensatt på ett formidabelt sätt av gruppens manager Malcolm McLaren. Plötsligt är många i allmänheten medvetna om den nya musikstilen som kommer att kallas punkrock. Den 15 juli samma sommar gjorde Sex Pistols sin första Sverigespelning inför ett fullsatt Diskotek Stranden i Halmstad. En spelning som förevigades av fotografen Lars Åström, vars bilder du kan se i en digital kollektion på kb.se.
Musiken i sig är faktiskt inte något nytt, utan egentligen klassisk rock’n'roll. Men med musiken följer också ett speciellt sätt att klä sig och attityder, liksom det tidigare gjorde för exempelvis mods och hippies. Det som är spännande med den här musikexplosionen, som det faktiskt är frågan om, är förutom alla nya band också att singelskivan får en pånyttfödelse. Dessutom ser en uppsjö av små oberoende skivetiketter dagens ljus.
Under 70-talet har lp-skivan kommit att dominera musikmarknaden, liksom de stora skivbolagen. I Storbritannien lanseras nu etiketter som Stiff, Chiswick, Beggar’s Banquet, Illegal, Step Forward och många andra. I vissa fall startar banden själva en etikett för att få möjlighet att ge ut en skiva. Men även de stora jättarna gissar sig till att det här kan bli lukrativt och hakar så småningom på trenden.
Från egenutgivet till etablerade skivbolag
Hur ser det då ut i Sverige vid den här tiden? Ganska snabbt anammas den nya genren och redan 1977 börjar punkskivor ges ut i landet. En av de första är singeln ”Silver son Johnnie” med Four Mandarines. Denna singel saknas tyvärr i KB:s samlingar – den kom ut före pliktexemplarslagen för audiovisuella medier började gälla 1979. Däremot har vi en annan av de första skivorna, Kriminella gitarrers ”Vårdad klädsel” Länk till annan webbplats. som nyligen köptes in till KB. Mycket av aktiviteterna i Sverige kring punken kom att koncentreras runt Stockholm och Göteborg men det fanns även scener i Lund, Uppsala, Gävle och Sundsvall.
Den mesta av skivutgivningen i genren gavs ut av små etiketter, oftast startade av banden själva. Försäljningen skedde till största delen i fanzines som dök upp parallellt med intervjuer, artiklar och recensioner om de olika banden. Några av personerna bakom dessa fanzines kom själva att ge ut skivor. Ett par exempel är Stockholmsbaserade RIP och Stranded. Det sistnämnda bolaget skulle sedan bli framgångsrikt på 80-talet med grupper som Lustans Lakejer och Ratata.
I Sundsvall startar bandet Massmedia etiketten Massproduktion för att ge ut sina skivor och detta utvecklar sig till ett regelrätt bolag som fortfarande existerar. Detsamma gäller Heartwork Records i Lund, som startas för att ge ut gruppen New Bondage’s (senare TT Reuter) plattor, men som också det kommer att bli ett ”vanligt” skivbolag.
Genre som lever vidare
Samtidigt har vi några oberoende bolag som Mistlur, Sista bussen, MNW och Silence som startar på 70-talet. De två sistnämnda bolagen hör till den så kallade musikrörelsen, mer populärt kallad ”proggrörelsen”, och inom denna förhöll man sig i början lätt skeptisk till det nya fenomenet. Men efter ett tag är de också med på tåget. Ebba Grön får nog betraktas som Sveriges mest kända företrädare för punken och de ger ut sina plattor på Mistlur. Silence har ett annat relativt namnkunnigt band från Stockholm, Grisen skriker, som tyvärr endast ger ut två ep-skivor.
I Sverige var intresset för punken från de stora skivbolagen ljumt jämfört med Storbritannien. Det enda punkbandet som fick ge ut skivor på ett större bolag vid den här tiden var Stockholmsbandet The Rude Kids som gav ut sina skivor på Polydor-etiketten. Bandet Reeperbahn gav ut sina första plattor på Mercury-etiketten men detta band betraktas nog mer som new wave än ren punk. Plattorna som kom från Göteborgsregionen var i de flesta fall helt egenutgivna. Ett lokalt märke som GBG Records gav ut plattor med banden Göteborg Sound och Bruset.
Efter några intensiva år i slutet av 70-talet kom nya trender som tog över när decenniet gick över i 80-tal Men punkmusiken överlevde och den frodas fortfarande, med nya band och skivutgåvor. Genren har haft mycket stor betydelse för pop- och rockmusiken fram till idag, och på KB bevaras den som en del av det svenska kulturarvet. Vi saknar dock fortfarade Four Mandarines ”Silver son Johnnie” och andra betydelsefulla singlar – kanske har du den eller något annat vi saknar? Kontakta i så fall gärna KB och hjälp oss att bevara den svenska punken för eftervärlden!