Reklamfilm – med humor och husmoder
KB har en fin samling av tryckta budskap, som även finns digitaliserade. Men hos oss finns också reklamfilm, som började visas under 1910-talet på svenska biografer innan spelfilmen drog igång.
Reklam har till och med namngivit en hel genre av tv-serier. De serier som visades i följetong under dagtid i 1940-talets USA på tv-apparaterna i hemmet var riktade till hemmafruarna. Därför satsade tvålföretag på att marknadsföra sina produkter under dessa reklampauser. Därmed myntades begreppet ”soap opera”, på svenska såpopera, ett uttryck vi använder än idag.
Reklamen i Sverige
I Sverige var det biograferna som stod för marknadsföringen av hushållsprodukter, skönhetsprodukter och inredningsdetaljer. Eftersom reklam inte skulle visas på den monopolstyrda och statsägda Radiotjänsts kanaler, kunde hemmafruarna bänka sig i biosalongen under till exempel en shoppingtur. Då dessa husmorsfilmer, som de kallades, var gratis kunde åskådarna snabbt hoppa in och informera sig om det senaste på marknaden.
Det var först på 1990-talet som flera kommersiella tv-kanaler sände reklam med syfte att vara den primära inkomstkällan.
Många av dessa filmer har kända ansikten och vissa av dem kräver en skämskudde och/eller ett gapskratt. Vi kan definitivt se hur den nakna kroppen används i marknadsföringen, framför allt mellan 1970- och 1990-talet, och hur könsrollerna tydligt träder fram.
Humorn spelar stor roll
Igenkänning och skratt tar stor plats, och kända regissörer och producenter står bakom många – om inte de flesta – reklamfilmer som visades fram till 2000-talet. Även om syftet med dessa ”kortfilmer” är att sälja, är de en konstform. Precis som de tryckta affischerna som vi dekorerar våra hem med, har de en charm och är välarbetade. Ett gott skratt ska ju förlänga livet, så min rekommendation är att besöka filmarkivet.se Länk till annan webbplats. och botanisera runt i dessa retroreklamer.